dimecres, de novembre 16, 2005

"El mètode Grönholm", d'en Galceran

Ahir, dia 15 de novembre de 2005, vam anar amb els del primer curs del cicle d'Administració i Finances a veure "El mètode Grönholm" al Poliorama. Era una qüestió d'oportunitat: estem estudiant els mèdodes de selecció de personal i les classes d'entrevistes laborals i aquesta obra és el millor exemple per il·lustrar el tema. I de passada fan cultureta, surten per Barcelona i riuen --riem-- una mica. Perquè l'obra de Galceran és sobretot una comèdia i ell ho ha remarcat més d'una vegada. Per cert, té molts punts de contacte amb una altra obra seva --"Dakota"-- que també va tenir força èxit. Però que sigui una comèdia no exclou que l'obra pugui tenir lectures de més calat. La interacció d'uns quants personatges --pocs-- en un únic espai és un procediment recurrent en Galceran. Potser és el seu "mètode" preferit de creació. No és un teatre d'acció ni de decorat sinó de diàleg i aquesta tècnica té influències il·lustres en la dramatúrgia contemporània. L'autor crea un laboratori per treballar amb uns tipus humans que encarnen projeccions visibles dels espectadors: el convencional de tall clàssic i el modern iconoclasta, la visió femenina de les coses i la masculina, el personatge que actua convençut i de bona fe i l'escèptic que és més aviat un mal parit. Tot plegat fa que ens hi reconeguem com a actors d'una obra compartida per tothom: autor i espectadors. Perquè l'obra acaba essent una metàfora de la vida mateixa de la qual l'autor mostra el cantó còmic i grotesc però també l'amarg, la visió ideal però també la real. Per a tal fi, Galceran proposa una llengua directa, col·loquial, sense complexos però alhora amb perills que cal sospesar. I no cal dir que la feina magnífica dels actors --especialment d'en Boixaderas i d'en Soler-- completa el text en contingut i sentit.

divendres, de novembre 11, 2005

"Lampisteria" literària

No sé si en Joan Marsé té raó en qualificar de nivell baix o subterrani el de les novel·les presentades al premi Planeta d'aquest any. Probablement es va equivocar a l'hora de triar el moment per expressar la seva disconformitat amb el jurat, amb l'editorial o el mateix premi, i les maneres que, com sempre, són decisives. Tanmateix, em va semblar molt interessant la distinció que va fer entre literatura i vida literària i la confusió a què alguns escriptors, editorials o mitjans de comunicació ens aboquen. Molt em temo, però, que els temps d'avui no són gaire propicis a la vida literària, a les tertúlies de cafè o d'acadèmia o a la conversa franca i respectuosa. Potser la literatura ha quedat relegada a un àmbit absolutament personal i privat i la resta no deixa de ser pompa, teatre o impostura.

dimecres, de novembre 09, 2005

Visitada la Fira del Llibre de Montjuïc. Per l'espai que ocupa --un sol saló al costat de la Plaça de l'Univers-- no té res a veure amb altres salons de més anomenada com el Saló Nàutic, recentment clausurat. Un no sap ben bé si és una fira que pretén anar en cerca del lector o del comprador. És la fira, doncs, d'un producte material però no és una fira que incideixi en el contingut del llibre, en la seva funció social, en la seva necessitat o en el seu poder. Potser sí que a través dels tallers i altres activitats que organitza es fomenta la lectura però també és cert que en l'actualitat el llibre no és l'instrument únic per fomentar-la. I en alguns casos no és ni el més adequat. Tot amb tot, més val que hi sigui i que es faci a Barcelona. Així tenim una excusa més per parlar de llibres i, de passada, de cultura.

dimarts, de novembre 08, 2005

"El Pessebre", de Pau Casals

He estat reescoltant l'oratori de Pau Casals "El Pessebre" i cada vegada estic més convençut que és l'obra creativa més important del seu autor. Potser el seu llenguatge musical no és ben bé el del seu temps i fins i tot algú podrà dir que es poden reconèixer les influències que d'ací i d'allà ha anat incorporant Casals al seu discurs musical --Wagner o Mendelssohn, entre força d'altres-- però és innegable que té molts fragments inspirats, melodies absolutament convincents i fragments corals espectaculars. Casals no en sap gens de tractar les veus humanes i per això cantar "El Pessebre" a ple pulmó és un risc important si no se'n sap prou: crea vicis en el cant i fa malbé la veu. Però el resultat final, cantat amb una gran massa coral i amb uns bons solistes, fa posar la pell de gallina. Escolteu, si no, el fragment final de l'obra i imagineu-vos-el interpretat en un gran auditori.

dilluns, de novembre 07, 2005

Messies participatiu de "La Caixa"

Com altres anys, he mirat les condicions per participar a la cantada del Messies que la Fundació La Caixa organitza. Cal pagar la mòdica quantitat de 35 euros per participar-hi i si tens la partitura ja ni te la donen. És això fomentar l'art, la cultura i la participació de la gent?