diumenge, de desembre 17, 2023

‘TANTO AMORE SEGRETO’. TURANDOT.

‘Tanto amore segreto…’

Turandot

Gran Teatre del Liceu, 2 de novembreㅡ16 de desembre de 2023.






Una amiga que m’estimo molt em va dir una vegada que només ens emportem allò que hem viscut. Són paraules sàvies que en aquell moment em van fer pensar molt i finalment van fer que em decidís a participar com a membre del cor a la producció de Turandot del GTL. Ja no es tracta de cap provatura sinó de participar en el cor d’escena d’aquesta òpera que, com és sabut, requereix una gran quantitat de persones entre cantants, músics, actors i figurants a banda del personal del teatre. L’ocasió era propícia i també única. No sé quan tornaran a fer Turandot ㅡ probablement trigarà encara uns 5 anysㅡ i tampoc sé si jo estaré en condicions de cantar-la. Probablement, si no haguessin succeït algunes coses aquesta producció m’hauria passat de llarg​. Encara ho hauré d'agrair. Les més properes persones de la feina m’han preguntat  com estic i jo els dic que millor que mai, més enllà de les xacres de l’edat. Tenir temps per pensar, per estudiar, per llegir, per escriure i per cantar és com viure al paradís. Sense presses, sense neguits, sense rutines conegudes ni impertinències.


D’altres m'han dit que aquesta vegada no hi ha gaire cosa de què parlar perquè Turandot és una òpera que no té un rerefons mitològic ni històric com en poden tenir d'altres, posem per cas les òperes de Wagner​. Finalment, es redueix a un conte simple i ximple sobre el qual hi ha poca cosa a dir. D’entrada això pot semblar així, però ja veurem que hi ha més coses per comentar. 


No sé per què però sempre he sentit una atracció Per aquesta òpera de Puccini. No hi ha dubte que potser no és la més coneguda pel gran públic ㅡ a pesar de l’ària del tercer acteㅡ però sí que és l'òpera que té tots els elements de la gran òpera i que materialitza algunes concepcions harmòniques i melòdiques del segle XX. No oblidem que va ser estrenada el 1926 D'altra banda, aquesta òpera és també important i interessant perquè va quedar inacabada. Justament conté les darreres paraules musicades pel mestre que són i no pas casualment ‘Liù bontà, Liù dolcezza, dormi, oblia, Liù poesia’.


La partitura de Ricordi que tinc data del 1991, any en què me la vaig comprar per poder seguir les frases d'aquestes tres màscares tan estranyes, tal com les veia jo, que són els personatges Ping, Pang i Pong. Qui m'havia de dir que aquella partitura que vaig comprar a Can B​eethoven serviria per poder assajar les parts de cor dels 3 actes 30 anys després. De fet, la partitura només en dues setmanes i mitja d'utilitzar-la comença a estar visiblement desgastada i marcada i anotada pertot arreu.


Jo creia que el cor només cantava l'acte primer i al tercer, però estava errat i aquí el cor canta els tres actes a vegades amb intervencions grandioses i sostingudes, de vegades amb petites intervencions que van posant cullerada dins l'acció. De fet,  sempre m'havia cridat l’atenció el paper contradictori de la participació del cor al llarg de l'òpera: tan aviat demanen sang i fetge, com demanen pietat i gràcia​. Em sembla que Puccini el que intenta és fer reviure el cor de l'antic teatre grec, format per una quinzena de persones i que comentava les intervencions dels personatges i l’acció de manera emfàtica. És clar que aquí no som 15 persones sinó 80 pel cap baix i per aquest motiu l'òpera esdevé un aparador espectacular d’una gran dimensió sonora.


A l'antic teatre grec, el cor tenia un paper crucial com a intermediari. El corifeu, o director del cor, dirigia el cor en les tragèdies i comèdies. El cor estava involucrat en l'acció i els seus cants eren importants per explicar el significat dels esdeveniments que precedien l'acció. Històricament, el cor era l'element més antic i representava la veu conservadora de la comunitat que jutjava les accions individuals dels personatges. A més, se li atribuïa un paper important en el desenvolupament de la trama. El cor actuava com a mediador entre els personatges i el públic, guiant-lo, entrellaçant les parts de la tragèdia i donant un significat a les escenes mitjançant la narració lírica. El cor comentava, matisava, anticipava i jutjava. Era la consciència guiada del públic espectador. 


La directora musical d'aquesta producció, què és la mexicana Alondra de la Parra, ja ens havia advertit que aquesta òpera és un melodrama com els que escrivia la seva àvia i que un dels personatges més importants, si no el més rellevant, és efectivament el cor​. I ens ho deia abans de començar a assajar les parts pertinents. No hi puc estar més d'acord​. Puccini fa, a la meva manera de veure, una comèdia grega moderna incorporant al cor una gran massa de persones i a l'orquestra un gran volum d'instruments. Com deia Alondra de la Parra, per representar la societat amb totes les seves contradiccions i vaivens. Tot i que jo el veig més com un recurs narratiu que com un personatge contradictori. Ja ho he dit, com una actualització del cor grec més que com una metàfora del pensament col·lectiu.


Com a espectador innocent o no tan innocent, sempre m’ha cridat l’atenció aquesta dualitat o canvi de criteri del cor i de la mateixa Turandot i també del mateix Calaf. Després de decapitar no sé quants pretendents agosarats i temeraris resulta que al final la senyora diu que ha descobert l’amor. I Calaf no en surt gaire més ben parat: després de veure morir injustament els seus predecessors i sobretot l’esclava Liù -bojament, però serenament enamorada d’ell- el príncep destronat s’uneix a Turandot com si no res hagués passat. Hi ha una pàtina inhumana i grotesca en tot plegat. És com si la història fos un xic de mentida ㅡ a diferència del que Puccini havia pretès amb el verismeㅡ amb, això sí, amb tocs humans que són punyents i dramàtics. Definitivament, no és una història extreta de la realitat (‘al vero ispiravasi’, deia Leoncavallo) ni un drama amb rerefons històric sinó que és un conte oriental difícil d’entendre si no és sota aquesta òptica.


L'obra Turandot de Carlo Gozzi és una comèdia que va ser representada per primera vegada al Teatro San Samuele de Venècia el 22 de gener de 1762. L’obra estava inspirada en un conte pretesament persa inclòs a l’obra Els mil i un dies (1710-1712), que cal no confondre amb Les mil i una nits. El recull va ser fet per l’orientalista francès François Pétis de la Croix. Gozzi va escriure Turandot deliberadament en l'estil de la Commedia dell'arte com a part d'una campanya en la seva guerra literària contra les obres realistes i burgeses de Pietro Chiari i Carlo Goldoni. La trama gira al voltant de la princesa Turandot i el príncep Calaf, i presenta elements de contes de fades i tècniques de commedia dell'arte, singularment les 3 màscares. Aquesta obra ha estat font d'inspiració per a altres compositors, com Ferruccio Busoni, que va escriure una suite basada en la peça de Gozzi i que més tard va transformar en una òpera de dos actes amb diàlegs parlats. ‘Turandot’ de Gozzi ha tingut un impacte significatiu en altres obres i formes artístiques, i continua essent segons sembla una font d'interès per als artistes contemporanis.


Dues coses a destacar d’aquestes observacions. Turandot neix com a comèdia i, en segon lloc, fuig del teatre realista i burgès. No són sobreres cap de les dues notes. Que és com un conte de fades o una història fantàstica ho demostra l’aparició dels fantasmes del primer acte (‘Non indugiare’). I la lògica no humana ho rebla. Aquí no hi ha pesar, ressentiment, ràbia, revenja, devastació interior. És una màscara, fa un divertiment gairebé macabre al qual Puccini hi posa el contrapunt humà de Liù. 


La Commedia dell'arte és una forma de teatre popular que es va desenvolupar a Itàlia durant el segle XVI i va continuar sent popular fins al segle XVIII a Europa. Aquesta forma teatral es caracteritza per l'ús de personatges arquetípics, màscares, improvisació i fins i tot inclou malabars. Els actors de la Commedia dell'arte interpretaven personatges estereotipats com ara Pantaleone, Arlequí, Colombina i Pulcinella, i les seves actuacions es basaven en esbossos d'escenes i diàlegs, en lloc d'un guió escrit detalladament. Que Puccini s’emmotlli a aquesta forma de teatre popular significa un canvi de rumb important en la seva producció operística. No és una obra històrica, no és una obra naturalista o realista: és una obra fantàstica que la lliga més al mític que al real. Alguns en diuen postverisme i no els falta raó des d’un punt de vista cronòlogic. Però sembla que hi ha alguna cosa més en això: hi ha un canvi de paradigma que no acaba d’abandonar, però, alguns clixés veristes com la mort de Liù. Perquè Liù ens recorda els personatges de Mimì i de Cio Cio San i impregna tot el caràcter de l’obra i la humanitza. Tot i que això també és discutible.


Turandot conté a parer meu diversos discursos englobats en aquest conte fantàstic o de fades que té una deixa esfereïdorament humana i real. Turandot conté primer el discurs sobre la crueltat i sobre el poder, lligat evidentment a aquella crueltat. ¿És acceptable a ulls nostres que una princesa decapiti sense immutar-se els pretendents que se sotmeten voluntàriament a tres enigmes per aconseguir-la a ella i el tron corresponent? És evident que no. Perquè ens ho hem de mirar amb ulls diferents dels de l’ètica actual o fins i tot als de l’ètica humana atemporal. Aquest discurs potser ens l’hauríem de mirar en clau de comèdia ㅡ o paròdia exageradaㅡ  tal com va néixer l’obra al segle XVIII. Aquest vessant es resumeix en un mot: el Thanatos, o l’impuls cap a la mort de la princesa i la seva reggia, un impuls que ve ocasionat pel passat advers, pel ressentiment i per la venjança això sí, de postureig. A In questa reggia ens ho explica:


io vendico su voi, su voi

quella purezza, quel grido e quella morte!

Quel grido e quella morte!

Mai nessun m'avrà!


No ens diu ben bé què va passar només que un home estranger li va apagar la veu. Uns diuen que la va violar. M’inclinaria més per creure que la va trair i la va matar, sense pronunciarㅡnos sobre la violació. És també molt significatiu el final de l’obra de Gozzi, que ens l’enllaça amb aquest caràcter que sovint preterim en l’obra de Puccini:



Hi ha també un discurs sobre la determinació, segons com, capriciosa i cega. És el que ens proposa Calaf com a personatge que a pesar de saber quin pa s’hi dona desitja resoldre els enigmes, encegat per la bellesa i la morbositat del personatge. És una actitud idealista, temerària, jo diria que de mamposteria. I pueril.


En tercer lloc, Puccini fa el discurs més interessant sobre l’amor silenciós, sacrificat,  generós, altruista. És un discurs de perdó cap a Turandot i d’amor total cap a Calaf. Potser massa per haver estat originat en un somriure. Però la intenció em sembla aquesta. Un discurs sobre l’Eros més pur i humà. És clar, Liù acaba redimint Calaf i la mateixa Turandot. I guanya l’amor i el perdó però a través del sacrifici i de la mort. Aquesta és la dimensió humana de Turandot i ho és en tots els sentits perquè es basa en un fet real que molts desconeixen. 


Julio Bravo en un article de 2018 el resumia així de bé:


‘El 1909, Doria Manfredi, una jove de 23 anys que treballava com a empleada a casa de Giacomo Puccini, es va suïcidar. Elvira, la dona del compositor, assegurava haver sorprès tots dos al llit i acusava la criada de ser una prostituta. Doria no va resistir la pressió i va acabar amb la seva vida; va prendre una substància que la va tenir cinc dies entre terribles dolors fins que va morir. Quan se li va fer l'autòpsia, el metge va determinar que havia mort verge. A Elvira se la va acusar d'incitació al suïcidi i Puccini va pagar una gran suma de diners pel silenci de la família de Doria.


Aquest succés, relata el director d'orquestra Nicola Luisotti, va torturar durant quinze anys el compositor de Lucca; «el 1924, quan, malalt de càncer de gola, viatja a Brussel·les per ser operat, decideix que el personatge de l'esclava Liù, en la seva òpera Turandot ㅡ basada en una comèdia de Carlo Gozzi sobre una llegenda persaㅡ , se suïcidés sacrificant-se pel seu amo». L'obra de Gozzi no tenia aquest final, però Puccini, turmentat, va voler expiar els seus remordiments, i es va disculpar i justificar a través de les paraules dels personatges de Calaf i Timur després de la mort de Liu.’


Hi ha, doncs, els dos components que trobarem substancialment a totes les grans obres literàries o musicals: l’Eros i el Thanatos, l’amor i la mort. 


A escena, com a cantant, jo tinc la sensació d’estar fingint durant el primer i el segon acte. Intentarem actuar dins les nostres possibilitats, que són escasses, almenys les meves. Però quan arriba el tercer acte i la tortura i la subsegüent mort de Liù, s’acaba el fingiment i l’ambient de l’escena es pot tallar. En més d’una ocasió se m’ha escolat una llàgrima ㅡ furtiva, és clarㅡ quan Liù canta el seu ‘Tanto amore segreto’. És com si Liù ens traslladés a una injustícia i una pena atàviques que interioritzem com si ella fos la nostra germana, la nostra mare, la nostra parella, la nostra amiga qui estigués patint aquestes penalitats.


Gràcies a aquest rerefons biogràfic i a aquest remordiment verificable Puccini ens ha donat les millors melodies de l’òpera, cantades per una soprano lírica, plenes de delicadesa i bellesa infinites. Vull insistir en l’ària que acabo d’esmentar perquè em sembla d’una terrible injustícia que sigui la més preterida essent la més sincera i sentida. La lletra diu:


Tanto amore segreto, e inconfessato,

grande così che questi strazi

son dolcezze per me.

Perchè ne faccio dono

al mio signore!

Perchè, tacendo, io gli do,

gli do il tuo amore.

Te gli do, Principessa,

e perdo tutto! E perdo tutto!

Persino l'impossibile speranza!

Legatemi! Straziatemi!

Tormenti e spasimi date a me,

Ah! come offerta suprema

del mio amor.


És clar que és una declaració, la declaració final, i Puccini la contraposa a la que ve a continuació ‘Tu che de gel sei cinta’. Així, ens dona les dues versions del mateix personatge: la noia humil, amorosa i enamorada, sincera, senzilla i feble, i la dona valenta i indestructible que guanya Turandot amb la seva determinació i valentia, i finalment amb l’acte de generositat suprema: el lliurament de la seva vida. 


No vull deixar de dir que hi ha un moment de l’obra en què la música aconsegueix donar un caràcter de buidor i de desolació. És quan ja ha mort Liù i el cor ha cantat ‘Ombra dolente’. Aquells compassos són del millor de l’òpera, que ja és dir. De fet, tota l’òpera és un prodigi d’orquestració evocadora d’un país mític o imaginari i evocadora de les accions i emocions dels personatges. Un altre exemple, el piccolo que simbolitza l’elevació de l’ànima de Liù quan el cor canta ‘Liù bontà’. O el violí sol que toca en l’ària ‘Tanto amore segreto’ com a metàfora de la feblesa i la sinceritat. 


Durant aquests dies també he sentit que l’obra és un camí cap a l’ària tan coneguda del tenor. No hi ha dubte que la melodia de l’ària és tan coneguda com la de la 9a simfonia de Beethoven, però no crec que l’òpera sigui una excusa per arribar a aquest punt. Tal com la va deixar Puccini crec que l’òpera ens porta cap al sacrifici, el dol i el perdó. A pesar de ser una mascarada en conjunt, és una obra profundament humana, gràcies no cal repetir-ho, al personatge de Liù.


Estrena


26 nov 2023 

1a  funció


Una lumbàlgia terrible m’ha fet dubtar de mi mateix. Sort dels remeis a l’abast perquè si no hagués estat pel metamizol i una faixa no sé si hauria pogut cantar. Però ja sortia de casa amb una sensació de desolació inicial. 


Una vegada al Liceu algú ha dit que essent la primera funció semblava com si ja en portéssim 500 i la realitat és aquesta. No hi ha una funció en la qual et puguis posar ㅡ almenys com a corㅡ realment nerviós. És un continuum que ha començat abans i que ha tingut dues ocasions de manifestar-se amb públic real: el pregeneral i el general. 


De la primera funció vaig quedar un xic decebut. Hi va haver desajustos entre orquestra i cor i entrades errades. Del baix al primer acte i de Ping, Pang i Pong al segon. Un cantant del cor que és baix i que fa de sapiente s’ha desmaiat en plena actuació del segon acte i ha estat 7 minuts ben  bons a l’atzar de la fortuna tenint en compte que no se sabia de què es tractava. Podria haver estat un infart o un ictus. Els representants del cor han elevat una protesta i una demanda. La protesta ha estat perquè no es va aturar la representació si és que realment algú havia pres en compte de la situació. Jo era a l’escena i no me’n vaig ni adonar. Tothom està massa concentrat en el que ha de fer i no es pot descartar que ningú hi parés l’atenció necessària. I fan una demanda que a mi em sembla raonable i que no entenc com amb l’experiència que tenen tots ㅡ empresa i treballadorsㅡ encara no tenien: un protocol a seguir en aquests casos. 


En finalitzar m’ha fet il·lusió veure i saludar la Viviana Salisi que estava parlant amb l’assistent de direcció, Anna Ponces, una noia afable i tremendament però suaument resolutiva. Alguns cantants han comentat al camerino d’homes que com que era l’estrena hi havia una recepció al saló dels miralls. Altres em deien que no hi van mai, però com a passavolant i com a ‘curiós impertinent’ si voleu, jo hi havia d’anar. Hi havia membres del cor, dels amics del Liceu, i altres persones, amb abillaments molt desiguals: alguns amb vestit i corbata i altres, com jo, amb un jersei d’estar per casa. Quan han aparegut els protagonistes de la funció ㅡ solistes, directora i registaㅡ l’ambient ha canviat. Tenia llum pròpia el vestit de lluentons de la directora, mai més ben dit. També la discreció de la Liù de Vannina Santoni s’ha fet notar amb un vestit blau gris i el seu somriure indolent i amable com el del seu personatge. Alguns cantants ja sabien que hi havia la recepció perquè el seu vestuari no era l’habitual. La recepció ha transcorregut entre somriures, copes de cava o vi i un piscolabis sàviament dosificat per evitar l’anorèxia sobtada. El director del cor m’ha preguntat com havia viscut i li he comentat que molt bé tot i que he notat imprecisions no pas com a músic sinó com a coneixedor de l’obra. Li ha interessat, però el que realment penso és molt més i ho he posat per escrit al Facebook: 


‘Si m’haguessin dit 8 mesos enrere que cantaria al Liceu Parsifal i Turandot -dues òperes que m’estimo especialment- no m’ho hauria cregut. Hauria dit que es tractava d’un somni impossible que, això sí, m’hauria fet molta illusió. Doncs bé, avui aquest somni s’ha consumat amb l’estrena de Turandot al GTL. La primera de 15 funcions. És una fita si voleu molt modesta però per a mi molt important i és el colofó a 40 anys d’anar al teatre com a melòman i 40 anys més de cantant aficionat que ha anat progressant amb el temps. És una mena de ‘premio a l’ardimento’. Després de tants anys de ser a la banda del públic avui puc dir que les salutacions les he vist des de la mateixa escena juntament amb altres 200 persones, entre cantants, figurants, actors, regidors i tramoistes. En acabar l’òpera m’han passat pel cap en uns instants tots aquests anys plens de la satisfacció que només la música i les bones persones poden donar. No cal que digui que només tinc mots d’agraïment pels qui han confiat en mi a pesar de les limitacions. Tots els amics i coneguts em van dir que hauria estat un error no cantar aquesta producció i com sempre tenien raó. Avui he pogut plorar la Liù no en el paper, no des de la butaca sinó compartint la mateixa escena i la mateixa emoció. Només per això ja hauria pagat la pena.’



També ens hem saludat efusivament amb Lluís Sintes, el Ping de 1999 i de les dues vegades subsegüents.  He tingut la sensació ㅡi l’he tingut en altres concerts o recitals on he participatㅡ que l’alegria no era corresponent amb el resultat. Però la música també té això: ajuda a acceptar els errors propis i dels altres. 




28 nov 2023

2a funció


Sort de la faixa. Cantar a òpera és molt més dur del que pensava, no tant vocalment com físicament. Els més vells del lloc m’ho han certificat i m’han donat consells al respecte. Avui ha quedat millor que a l’estrena. Molt equilibrada i dins el cànon a pesar d’alguna fermata estranya per part de la directora. Avui cantava Muehler: ha fet el do més agosarat i més dins el paper. Una solució que era inesperada fins per la directora. Muehler té un agut penetrant i sòlid però a la zona mitjans té una afinació oscil·lant. Semenchuk té una veuassa però és d’un color mat respecte de la claredat i mal·leabilitat de la Pankratova. La Liù de Mateu és bona, amb una veu més sòlida que la de Santoni, però per al meu gust li falta allargar algunes notes i recrear-se més en les seves frases inoblidables. Amb permís, és clar, de la directora. Ping, Pang, i Pong han estat excel·lents en les entrades com en el temps respecte de l’orquestra. El baix, millor, i Lagares amb molta veu i presència, perfecte. També el cor ha estat millor i ha encaixat més amb l’orquestra. 



29 nov 2023

3a funció


Torna el primer repartiment. Cast com en diuen alguns. La Liù de la Vannina ha estat millor que la del primer dia inaugural. Gran classe i una línia de cant envejable. Potser el seu timbre no és del tot clar i no és el més bonic del món, però aquesta noia canta com els àngels. I s’adiu tant per la figura com pel caràcter al personatge que interpreta. No hi ha hagut aplaudiments en la seva ària ‘Signore ascolta’. El tenor com sempre ha fet patir. He llegit a IFL que deia que el tenor era prou bo. Doncs a mi no m’ho sembla: ni per tècnica ni per intel·ligència. Té una gran veu? Sí. N’hi ha prou amb això? No. A l’ària del tercer acte ㅡ la que la gent esperaㅡ he estat escoltant amb atenció a cametes. Quan veia que estava col·locant malament la veu dec haver fet un rictus amb la cara que ha provocat el riure a Timur que m’estava mirant sense que jo ho sabés. Al cor ja es fan porres sobre quants dies trigarà a abandonar Fabiano. Deien al cor que cada concert els solistes cobraven 3 o 4 mil eur. Els més exagerats en deien 12 mil. Ho dubto molt. La directora aquesta vegada s’han deixat anar en el gest i en la interpretació lliure i sobretot al cor ha posat en qüestió algunes intervencions sobretot perquè no se sap quan talla el cor o l’orquestra. Al final, una xiulada com feia temps que no escoltava, ara però des de l’escenari. Han xiulat la directora i el tenor que no sembla haver encaixat bé la seva altivesa teatral i reial. En canvi a la Liù l’han aplaudida més que el diumenge passat. I me n’alegro. Potser el silenci del primer acte era per la sorpresa. El baix que es va desmaiar està bé i això sempre és una bona notícia. 



30 nov 2023

4a funció


Hi ha una Liù nova. Adriana González. Filat pianíssim,  exquisit, però vibració amb període curt que no m’acaba de convèncer. En conjunt però es d Excellent. 

Al camerino parlàvem amb un baríton italià sobre les interpretacions diferents de les 2 Turandots. Una més histriònica, exagerada, amb un moviment de mans molt vistent i gairebé a tocar de la dansa hindú i un altre amb un posat més auster i una visió de l’obra molt més dramàtica. Quina és la millor? No ho sé. Les dues són bones. Però jo crec que la Pankratova no va desencaminada perquè l’obra no deixa de ser una mascarada grotesca i decididament gens creïble: una mena de joc que finalment és trencat per la mort de Liù. 

Al Cor han tornat les crítiques sobre la directora que no fa un sol tall ben marcat i que el cor se sent  per aquest motiu desemparat i poc atès. Avui una xamana s'ha interposat entre un monitor i el mestre del Cor i ha provocat una entrada falsa al començament del tercer acte. Res desastrós, però sí que ens ho podríem haver estalviat. El tenor com sempre ha estat excel·lent i efectiu tant dramàticament com vocalment. Potser no és el millor  Calaf, però no hi ha dubte que el paper el treu amb suficiència. El trio Ping, Pang, Pong molt bé i els altres personatges comprimaris doncs en la seva línia. Ha estat una bona representació en conjunt a banda de les petites errades que sempre deuen passar a qualsevol representació. Al camerino hem tingut també la conversa de fins a quin punt la tecnologia arribarà el món  de l’òpera. Perquè ja en alguns casos s’utilitza l’amplificació. És una bona pregunta que jo ja m’havia fet internament fa temps i he pogut comprovar al mateix Liceu quan he vist que a les zones internes hi ha un retorn que evidentment és amplificat. Ara encara tinc l’oïda dolorida d’un tenor que em va cantar a cau d’orella com qui diu a plena potència. Aquest és un dels perills reals de cantar en un Cor d’òpera i el servei de prevenció, que ho té en compte, ha fet un estudi sobre els decibels que s’emeten en un Cor en què tots estem molt o massa junts. M’agradarà veure quin resultat surt, però jo per si de cas jo porto taps de silicona per poder-me protegir. També m’he adonat una cosa i és que ara les funcions són una feina: la gent arriba al camerino, es vesteix de xinès, baixa a baix a fer les seves parts i quan ha acabat se’n va tranquil·lament. Una feina com qualsevol altra, però a la qual s’ha d’estar amatent perquè qualsevol badada pot suposar un fiasco de tota l’obra. 



2 des 2023

5a funció


El dia que estic més nerviós per la gent que ve a veure-la. És la funció del meu estimat torn C. Avui també ve la Mariola amb la seva parella i em fa una especial Il·lusió. I ve també tota la penya dels habituals al Liceu. La funció ha estat en conjunt de les més equilibrades. El Fabiano, com sempre, ha fet patir i la mania d’agafar les notes amb portamento comença a ser preocupant i desfigura la línia de cant. Ho hem comentat amb algú del cor. La Liù de Matheu no ha estat molt vistent, ha tingut algun problema de fiato i talla les notes massa aviat. Vull dir que no es recrea en les fantàstiques melodies que té el seu personatge. La Pankratova té una veu fantàstica i la seva visió del personatge em penso que és encertada: ella veu Turandot com un personatge no pas d’un drama sinó d’una comèdia i a fe que ella en fa especialment amb els seus braços i mans i amb el rictus facial. Ja és això. Però em penso que no acaba de connectar amb el públic o potser és el personatge qui no connecta. El trio ha estat bé, com sempre, tot i alguna omissió d’alguna intervenció. Avui sí que he estat concentrat d’entrada i he pogut donar el millor. Realment el cor ha estat estentori i espectacular. En acabar, trobada i vinet amb la Mariola amb qui hem parlat de l’òpera, de la feina, és clar, i de la vida. Després, sopar amb els 16 que han vingut a Pintor Fortuny. 


3 des 2023

6a funció


Avui venien quatre alumnes del cicle formatiu i dues exalumnes que m’estimo molt d’anys passats. Quan et vénen a veure la motivació augmenta i sembla que estiguis amb l’obligació de donar més de si tot i que no sigui molt rellevant si cantes el Cor. Em sembla especialment important això perquè són persones que no han vingut mai el Liceu ni han escoltat gaire òpera i que aquesta és una ocasió per introduir-los en aquest gènere que molt sovint està malentès i subjecte a males interpretacions. La funció amb el segon cast, que de fet és el primer, ha estat realment bona, equilibrada i efectiva en la seva finalitat. Quan han abaixat el teló al final de tot la soprano Semenchuk s’ha posat a plorar de manera visible i incontenible. Han estat realment efusives les teves abraçades i petons i alguna cosa deu haver de gelat al cor de Turandot. Probablement, Semenchuk està pensant en alguna situació personal que està vivint o ha viscut. Ho ignoro en qualsevol cas.  Avui De la Parra ha optat per fer uns temps bastant més lents i ha generat alguns problemes i confusions. No acabo d’entendre com es pot canviar tant de criteri d’un dia a l’altre. La direcció ha de ser precisa, exacta, ha d’ajudar i no ha de ser efusiva i sentimental i em sembla que és el que fa De la Parra com a mínim en alguns moments. 



4 des 2023

7a funció


Encara no hem arribat a la meitat de funcions i ja en portem set. Ara sí que ho tenim per mà. Tot menys alguns tempi canviants de la directora i l’aventura que és compartir frases amb l’emperador de Siegfried Jerusalem. 

Avui en la intervenció ha entrat no calant, com ha comentat algú prudentment, sinó directament baix i desafinat. A la pausa entre segon i tercer acte s’ha fet molta broma sobre el tema especialment sobre la lletra que s’ha inventat. En lloc de dir ‘mondo’ ha dit ‘Toro’. I és que avui  realment ha estat el pitjor dia de l’emperador. És clar que com deia algú ell pot fer el que vulgui perquè justament és l’emperador. Fabiano continua  fent de les seves i ha tornat a quasi ometre el darrer Turandot dels tres que diu: ha dit només Ot. Liù ha tornat a ser Adriana González tot i que a la primera ària en el piano final hi ha hagut una lleu interrupció de l’aire de l’aire que no arribava a ser trencament de la veu. Al començament del 3r acte algú del cor ha travessat corrent l’escena moments abans d’aixecar el teló. Ha dit que controlava però una mica més i surt. És clar, s'ha emportat l'esbroncada de la regidora. 





5 des 2023

8 funció


Cada dia hi ha més bona entesa amb la gent del cor amb qui em solc moure. Avui ha tornat el company que es va desmaiar: es troba realment millor. El tenor ha donat des del començament mostres de cansament. El Do del segon acte l’ha fet just i rascat. A l’escenari ho he viscut com al llindar de la catàstrofe. També ha plorat la Turandot en abaixar-se el teló i jo he felicitat la Liù amb un ‘Brava Vannina!’. Avui ha fet una Liù antològica: recreant-se en les seves frases, fent els piani justos i posant èmfasi escruixidor a la paraula final ‘più’.  Els Ping, Pang i Pong els he trobat amb un xic de retard sempre. Poc, però retard. Avui han vingut de l’Institut i una exprofessora amb una amiga. Em deia que l’orquestra sonava massa i que no feia audible algun passatge de solista. De la Parra fa més tallades, però encara hi ha imprecisions. Al camerino hi havia ambient de festa: després de 4 funcions seguides toca descansar 3 dies. Avui també han tingut com ahir assaig previ de Carmen. Em poso el tap a l’oïda esquerra per primera vegada amb èxit. Són de silicona, tenen un filtre i són suficients per mitigar la tenorada. 



9 des 2023 dissabte

9a funció


Una mica més i em quedo sense entrar a La Gardunya. La Guàrdia Urbana m’ha tallat el pas al davant mateix a punt per accedir-hi. Els he argumentat el tema i han cedit. Avui hi havia un ambient postressaca del pont. Però de seguida t’has de posar a to. Tanmateix, hi havia 17 baixes. I també alguna alta que he aprofitat per abraçar durant l’acte 1r aprofitant l’avinentesa. Una soprano molt bella, afable i delicada que ha estat amb grip hivernal. Al tercer acte una altra soprano que canta davant meu s’ha retirat en plena facècia. Creia que jo n’havia estat el culpable perquè hagués cantat massa a la vora i li hagués fet mal a l’oïda. En acabar l’òpera l’he anat a trobar per preguntar-li com estava i m’ha dit que s’havia marejat. No m'estranya perquè avui érem a 23 graus o més. Li he expressat el meu temor i m’ha dit que al contrari, cosa que no deixa de ser un afalac. Avui el company que es va desmaiar ha tornat a marejar-se en venir cap a Barcelona i és a l’hospital. Em temo que deu tenir alguna cosa més que cal investigar. Fabiano avui ha fet tots els portamenti i més. Abans del tercer acte i estant preparats per fer l’intern del cantó rambla ens ha dit ‘Nadie duerma, en subjuntivo’. Al camerino hi ha un sapiente que imita les cares que posa Fabiano quan s’encara amb Turandot. I, és clar, tothom es pixa de riure. La Marta Matheu ha substituït finalment l’Adriana González, que també ha caigut pels virus. Quan hem acabat he anat a fer uns pinxos a l’Irati, ple de gom a gom. Abans d’entrar anava taral·lejant la melodia del metall abans d’entrar l’Emperador i un senyor que hi havia davant meu m’ha preguntat si era jo o és que la melodia era al seu cap. Li he dit que cantava al cor i hem estat parlant enrioladament amb ell, la seva dona i l’encarregada del restaurant, que és molt simpàtica. 



10 des 2023

10a funció


Ha començat malament la funció perquè m’he deixat la clau de la taquilla i els taps a casa. Sort que com que la Mercè venia me’ls ha portat abans de la funció. Quan canta la Liù la seva ària de presentació es genera una expectació a dins de cametes. Molts s’aturen i paren l’oïda per escoltar atentament la seva intervenció. Avui era la primera de Maria Agresta i ho ha fet d’allò més bé. Matisat, amb veu sòlida i carnosa, molt ben frasejat i amb l’agut delicat com la seda i fort com l’acer. Sembla que continuem amb moltes baixes pels virus estacionals diversos. Tampoc ja em trobo molt fi i he hagut de prendre un ibuprofè que m’ha eixorivit força. També ha caigut la Turandot d’avui, E. Semenchuk, que ha estat substituïda per la mateixa Pankratova. Al final el repartiment que ha quedat ha estat un dels millors del que portem. En acabar anem amb la colla dels gnoms al cafè de l’òpera a on trobem maquinistes, gent del cor i una actriu amb un solista. Tots prenent qualque cosa i comentant la jugada. Mentrestant el Girona està guanyant el Barça i l’acabarà guanyant 2-4. 



11 des 2023

11a funció


Catherine Foster ha estat la substituta d’Ekaterina Semenchuk. Té una gran veu i és un gran actriu i n’ha fet gala durant la representació. Acabarà essent, a parer meu, la millor de les 3 Turandots a pesar d’algunes vocals estranyes molt angleses i d’unes erres ‘roulés’ poc italianes. Ha començat a mig gas, però ha anat guanyant durant la seva ària fins que als enigmes ha estat impressionant, amb una veu enorme efectivament wagneriana. 

Fabiano no deixa de fer coses rares. Avui, al tercer cop de gong l’ha perforat amb la maça, que, d'altra banda, no era l’adequada. Poca gent se n’ha adonat però la Clara, que era en una llotja a la vora de l’escenari, sí i després m’ho ha dit. A mi m’ha sortit un ‘hòstia!’ I ell s’ha posat a riure mentre era d’esquena al públic. Encara hem tingut sort que la maça no quedés atrapada en el metall…

La tercera anècdota de la jornada ha estat a càrrec de, qui sinó, Siegfried Jerusalem. No ha entrat quan havia de dir ‘Non perderti straniero’ tot i que la directora li ha marcat pomposament l’entrada. Això ha provocat un desconcert d’un instant. Els tenors, que responíem, ho hem fet dubitativament i els baixos han reprès a temps i amb seguretat els diàlegs. Avui també s'ha fet l’homenatge a la Xesca Llabrés, que després de 30 anys de regidora al Liceu es jubila. Llabrés no és tan sols regidora del Liceu sinó que també ha estat la regidora general dels Jocs Olímpics de Barcelona. Una mica en deu saber. Avui a les 13 hi ha hagut un dinar a la platea i en acabar la funció l’han feta sortir a saludar amb els artistes a pesar de la seva resistència pouada en la modèstia. Em sembla que és del tot just que es reconegui una trajectòria tan important com la d’ella també i sobretot perquè no és una feina visible per al públic. Una de les grans triomfadores de la nit ha estat, com de costum, Vannina Santoni. Aquesta noia no tan sols té una veu fantàstica de soprano lírica ㅡ no pas lleugeraㅡ sinó que a més té un fraseig embriagador pouat en les millors intèrprets. M’ha semblat reconèixer en el gest la interpretació de la Cecilia Gasdia a Verona el 1983 crec. A més, tota ella, una noia jove, més aviat baixeta, discreta i afable, fa de ple el seu personatge. En abaixar-se el teló li he tornat a dir ‘Brava, Vannina!’ i m’ha respost, mentre atenia altres felicitacions, amb un somriure allargant-me la mà com si encara estigués a l’òpera. En acabar em vénen a rebre a la sortida de personal el Joan i l’Olga, que han vingut al seu torn a veure la funció. La Marina no ha pogut aconseguir entrades perquè tot està venut des de fa temps. Realment és la primera vegada que veig aquest sold out persistent en 11 funcions ㅡ i les que faltenㅡ cosa que demostra que quan una producció interessa el públic respon. 

Ahir li deia a una amiga que només queda una setmana de representacions i que després d’haver viscut aquesta experiència inoblidable la idea de tornar a la feina habitual es fa feixuga. I ella em comentava que hi haurà altres moments i espero realment que sigui així. 



13 des 2023

12a funció


El gong s’ha reparat convenientment però no sona tan bé. Té un so sord i mat i no ressona tant. No hi deu haver pressupost per fer-ho, ha dit algú.  

Durant la funció hi ha hagut una altra baixada de pressió d’un altre membre del cor. A un altre, un figurant soldat li ha donat un cop de llança a les parts toves del primer acte i ha hagut de sortir del dolor uns moments a cametes.

El tenor Muehler estava realment cansat: no ha fet el Do ㅡ ha fet l’ossiaㅡ i la veu es notava feixuga, poc timbrada i poc potent. L’ària ha anat justa. Es comença també a notar un cansament general i les baixes per malaltia continuen passant factura. Avui el director ha estat l'assistent de l’Alondra que finalment ha tingut un tracte deferent amb el cor i ens ha donat totes les tallades de manera exacta i precisa. 



14 des 2023

13a funció 


Aquesta és la darrera funció de la Vannina Santoni i com sempre ha tingut un fervorós èxit i grans i llargs aplaudiments. El seu somriure i la seva mirada ingènua fa que sigui tota ella el mateix personatge de Liù. De fet, avui ho ha fet millor que mai i quan diu ‘per no vederlo più’ ha fet un gran crit que ha estremit tothom a la sala i a l’escena.

Avui també ha estat el dia que el tenor Fabiano al segon acte ha fet el Do. Es veu que com que el director el porta més ràpid doncs ell ha decidit que el pot fer i realment el fa. L’agafa per sota, però realment el fa. En la seva línia ha estat l’emperador tot i que avui no hi ha hagut sorpreses. Fabiano avui ha picat el gong amb una delicadesa absolutament fora de context. No sé si li deuen haver descomptat el gong de la nòmina! El mateix Fabiano també quan a l’òpera li dèiem el cor que se n’anés ha començat a fer bestieses de les seves i a dir ‘no quiero, no quiero’, cosa que m’ha fet despistar amb la intervenció que havíem de fer. Es veu que quan ja queden poques funcions els artistes es permeten algunes llibertats de les quals cal anar amb compte. 



15 des 2023

14a funció


Fa dies que volia comentar una sensació estranya quan es canta a l’escena. Quan abaixen el teló, els aplaudiments de la sala queden a l’instant amortits i fins desapareixen. El so no passa per causa de la gruixària de la roba. Si voleu és una bestiesa, però són d’aquelles sensacions que no les sospites fins que les vius. D’altra banda, la sala, quan les làmpades es mig il·luminen generen un teatre vaporós entelat com per l’alè del somni. Potser és que encara romania el vapor artificial del segon acte. La qüestió és que la sala es veu com una cosa impersonal, com si no estigués formada per espectadors. Tu saps que hi són, evidentment, però no tens aquesta sensació. 

Martin Muehler ha abandonat la producció perquè estava massa cansat vocalment. Realment ho ha donat tot i el darrer dia, ja ho vaig comentar, se’l notava exhaust. Ha vingut un tenor nou que es diu Alejandro Roy. S’ho ha tret bé. No ha fet el Do del segon acte. Ha errat una entrada ‘No, maledetto, maledetto’ però no ha anat a més. 

Maria Agresta ha estat una gran Liù, més robusta que Vannina però igualment delicada i pietosa. 

Un cantant em diu que venir un dia està bé. Però cantar-hi regularment fa que es difumini la setmana i es perd la noció del pas dels dies. Només saps si hi ha funció o assaig, no pas el dia de la setmana. 


Una regidora ens ha aplaudit quan entràvem després d’haver cantat ‘Liù bonta, Liù dolcezza’. Realment és un moment molt emotiu i el cor ho fa molt bé, amb un so contingut i sentit que esborrona per l’energia potencial que conté. La Sandra es moria de riure al final de l’òpera quan estem formats quan Turandot cau rendida a Calaf. Un tramoista ens ha dit que el gong és nou. El tenor, com que és baixet, amb prou feines hi arribava cosa que, no cal dir-ho, ha provocat la hilaritat d’alguns. En acabar la funció he vist la Maria Agresta amb el seu marit i uns amics, elegantíssims tots, caminant per Cardenal Cassanyes relaxadament. 


16 des 23

15a funció i darrera

 

El darrer repartiment ha estat Fabiano, Agresta, Mimica i Pankratova. Potser avui ha estat un dels millors dies. Fabiano ha tornat a picar molt fort el gong nou amb risc evident de rebentar-lo de nou. Avui Fabiano ha aconseguit l’squillo de l’agut de l’ària tot i que continua dient ‘Tu….ot!’ al primer acte. Agresta ha tornat a ser la més aplaudida perquè realment ha estat amb Santoni la millor Liù. 

Hi ha hagut un desajust inicial del cor, cosa que no havia passat en les 14 funcions precedents. Les raons: relaxament de tothom, tempo accelerat del director i actuació excessiva dels figurants. Un hom diria que podien impedir el bon funcionament del cor. 


Avui al final tota la massa del cor i figurants ha avançat per saludar 3 vegades de manera jocosa i desimbolta. Tothom estava exultant. Al final ens hem fet fotos dins l’armari de Turandot, i es respirava l’eufòria de final d’obra abans de la nostàlgia. Hem anat a fer un sopar ràpid al Seventy amb bona part del cor.  Fotos, telèfons, petons i abraçades és el que em quedarà, a més de la música, després d’aquesta Turandot inoblidable i potser irrepetible. 


Quan han abaixat el teló ㅡ per no alçar-lo mésㅡ  he anat a acomiadar-me del director i a donar-li les gràcies per aquesta oportunitat única que m’ha brindat i que té un alt i profund significat per a mi: no és tan sols un somni realitzat i un repte superat sinó que és també un homenatge familiar íntim. M’ha convidat a continuar amb Un ballo in maschera i en qualsevol cas a continuar col·laborant. 




dimecres, d’agost 23, 2023

JULIA KLEITER I JULIUS DRAKE A VILABERTRAN PER TERCER ANY (21 D'AGOST DE 2023)

Tornats d'Irlanda i encara amb ventejats per la fresca gaèlica verdal, hem comprat entrades per anar a escoltar per segon any consecutiu la meva musa vocal Julia Kleiter. Ja vaig comentar l'any passat que Kleiter m'havia decebut perquè les seves actuacions ingènues, properes i simpàtiques amagaven un rostre adust, seriós i de pocs amics. No ha canviat en un any, és clar. A mi em sobta sobretot que després de somriure i saludar a l'auditori enrioladament, canviï en pocs segons la seva expressió facial a mode robot inexpressiu. Probablement indica que els somriures eren exagerats o directament falsos. I em sap molt de greu dir-ho perquè encara recordo la seva Pamina de Salzburg un xic infantil i vull creure que del tot sincera. 

Fa també mal de veure la canònica de Vilabertran a mitja entrada tenint en compte que som davant una autèntica figura de l'òpera i el cant. De l'elenc d'actuacions d'enguany Kleiter forma part del catàleg de la primera divisió juntament amb Prégardien, Krimmel, Röschmann, Schuen o Goerne. Amb la Mercè hem comentat que aquest festival sembla fet a mida de Jordi Roch i per a la primera fila de platea i que quan Roch no hi sigui - i em temo malauradament que no falta gaire- el futur del festival no queda assegurat. Tant de bo m'erri de mig a mig.

A Kleiter li agrada el blanc, no hi ha dubte. Avui ens ha sortit amb un vestit mig negre mig blanc, amb pedreria a la part de dalt que brillava amb la llum. No cal que recordi que a la canònica fa una calor mortal i que també ella ha patit tot i anar amb vestit sense mànigues. 

Per a aquesta ocasió Kleiter ha triat un repertori una mica menys allunyat dels gustos del públic. Ha cantat Mendelssohn, Clara Schumann, Brahms, Korngold i Mahler. I ha acabat amb dos bisos. El primer presentat pel pianista Julius Drake en anglès - Julius i Julia- ha estat 'Frühlingsglaube' com a deferència al temàtica del festival segons que ens ha dit. I el segon especilament sentit la 'Cançó de bressol' de Brahms. L'ha cantada amb gran sensibilitat i contenció, però semblava que essent el darrer bis ens engegués a tots al llit. 

Kleiter llueix un domini gairebé absolut diria de la veu. Una veu que diamantina a la zona mitjana i mitjana alta i que es torna un xic punxeguda en els aguts. Ja ho havia comentat. Dic gairebé absolut perquè posats a trobar algun defecte m'ha semblat que l'afinació era lleugerament vacil·lant en alguns atacs. Avui ha fet gala de molts més matisacions que el curs passat. Pianos, pianíssims, dicció continguda i aguts desfermats en algunes ocasions. I una vivència de cada un dels Lieder que se li ha de reconèixer. Quan se'n va podrà riure o no, però se li ha de reconèixer que quan canta està ficada a dins de la peça i sobretot del text.

M'ha cridat especialment l'atenció els Lieder de Korngold, a qui només conec pel Die tote Stadt i la Cançó de Marietta. I encara més concretament m'ha agradat el darrer dels quatre que ha cantat 'Gefasster Abschied', que és a mig camí del Lied alemany i de la melodia diguem-ne popular. Els de Mahler ens han fet recordatori dels recursos que va esmerçar a la cinquena simfonia, sobretot a l'adagietto. 

A primera fila de la platea hi era també el director de la Fundació Palau de la Música Joan Oller. Al costat és clar de Jordi Roch, encara més lent i pesant que l'any passat. I com l'any passat ens vam situar al lateral dret de l'església des d'on es veu perfectament la cantant i per on han de passar tant sí com no per entrar i sortir de l'escena. Com l'any passat, Kleiter passava amb cara de pal, molt seriosa. Jo diria que massa. A l'escena es transformava amb l'expressió del rostre, amb el gest, amb la mirada. No era un simple recital, era una vivència i això és el que s'espera d'un bon liederista. Ara, l'alegria durava el que dura la música. 

En acabat i sense esperança de veure-la de nou, hem anat cap a La Sínia on ja havíem reservat una taula per sopar. Al cap de poc han aparegut membres de l'organització i en acabat la mateixa Kleiter. Aquest any no ha anat a Peralada com el 2022. No cal que digui que no he gosat demanar-li una foto per por del moc que em podria haver etzibat. No he estat mai mitòman com alguns liceistes, que semblen fer-ne col·lecció, però hi ha persones amb les quals sí que ve de gust fer-se una foto. Aquest és el seu cas. Al final de tot ha entrat Jordi Roch desitjant bon profit a les taules per on passava i de la mà d'una senyora distingida. 






FELIX MENDELSSOHN (1809 — 1847)

Auf Flügeln des Gesanges, op. 34/2 (1834)

Reiselied, op. 34/6 (1837)

Morgengruss, op. 47/2 (1839)

Allnächtlich im Traume, op. 86/4 (ca. 1834)

Gruss, op. 19a/5 (1832)

Neue Liebe, op. 19a/4 (1832)

CLARA SCHUMANN (1819 — 1896)

Sie liebten sich beide, op. 13/2 (1842)

Ich stand in dunklen Träumen, op. 13/1 (1844)

Lorelei (1843)

JOHANNES BRAHMS (1833 — 1897)

Meerfahrt, op. 96/4 (1884)

Es schauen die Blumen, op. 96/3 (1884)

Sommerabend, op. 85/1 (1878)

Mondenschein, op. 85/2 (1878)

Der Tod das ist die kühle Nacht, op. 96/1

(1884)

Von ewiger Liebe, op. 43/1 (1864)

PAUSA

ERICH WOLFGANG KORNGOLD

(1897 — 1957)

Vier Lieder des Abschieds, op. 14 (1921)

Sterbelied

Dies eine kann mein Sehnen nimmer fassen

Mond, so gehst du wieder auf

Gefasster Abschied

GUSTAV MAHLER (1860 — 1911)

Lieder nach Gedichten von Friedrich Rückert

(1901)

Blicke mir nicht in die Lieder

Liebst du um Schönheit (1902)

Um Mitternacht

Ich atmet' einen linden Duft

Ich bin der Welt abhanden gekommen









 



dilluns, de maig 01, 2023

ASCENS I CAIGUDA DE MANON (LICEU, 29 D'ABRIL DE 2023)

 Manon Lescaut és una novel·la publicada per primera vegada el 1731 i escrita pel francès Antoine François Prévost, l'abbé Prévost, tal com és conegut. La història se centra en la relació entre Manon, una jove donzella que es troba atrapada entre dos mons; l'amor i les obligacions socials. En aquest conte d’amor tràgic, Manon acaba traient-se del seu propi destí quan decideix triar l’amor sobre totes les altres coses. És una història que ha generat més que seqüeles un autèntic mite literari que té, tot i ser romàntic i justament perquè és francès, una finalitat moralitzant. 


A partir d'aquí sorgeix una altra obra basada en aquest relat: l’òpera de Jules Massenet “Manon" (1884) amb llibret de Henri Meilhac i Philippe Gille. Malgrat tenir com a font principal la mateixa novel·la, hi ha alguns canvis substancials. I no tan sols això, Manon esdevé un Leitmotiv literari perquè encarna diversos conflictes que tenen un desenllaç alliçonador: Manon es debat entre el seu amant Des Grieux i un món ple de riquesa i frivolitat mundana, es debat entre l’amor apassionat però autèntic i la vida fàcil però buida. Al final no és el deure moral qui guanya sinó la inclinació cap al luxe i el plaer i Manon ho acaba pagant amb la vida. No hi ha redempció sinó final fatal. Sembla que Manon es vol veure com una femme fatale que arrossega tothom darrere seu, però molt em temo que és tota una altra cosa. Perquè no crec que una noia de 16 anys pugui fer anar de cap tot el París de l’època. Més aviat crec que encarna una visió errada de la vida i un model en negatiu per no seguir. La història de Manon Lescaut simbolitza el desig d'amor veritable enfront de les expectatives imposades per la societat i la família. La novel·la també representa els problemes de la independència emocional enfront de la dependència financera i emocional. En última instància, la història de Manon Lescaut és una reflexió sobre les eleccions morals i les lluites emocionals que les persones enfronten quan intenten navegar en el món real. O si ho voleu filosòficament, una lluita entre el deure i l’ambició. Entre el bé i el mal.


Però com sempre, la millor història de llibret no passaria d’anècdota si no fos per la música. La de Massenet primer i la de Puccini després, molt més dramàtica i truculenta. En aquest sentit, la de Massenet és més fidel al caràcter un xic ingenu de l’obra de Prévost: la d’un cor pur que ha optat pel mal camí. En definitiva, una nova ‘traviata’. Els passatges meravellosos que ens ofereix Massenet arriben a cotes de les més elevades de l’òpera francesa en dos fragments que a la meva manera de veure són dels més brillants i que són, doncs, per aquest motiu ben coneguts: ‘En fermant les yeux’ és un deliciós racconto tot delicat i amb una línia de cant molt francesa, agut piano final inclòs, que ells feien en falset i que es faci com es faci s’ha de cantar bé. I destacaria també la inspirada i alegre ària de soprano ‘Profitons bien de la jeunesse’, que té ritme de gavota i que és tota una declaració d’intencions de la filosofia de vida de Manon. 


Els més puristes i perepunyetes han posat objeccions a la magnífica posada en escena d’Olivier Py (que originàriament deuria ser Pi). Al diari global, universal i ‘independent’ en parlen amb displicència però amb la boqueta petita perquè Py ha creat una escena plena de dinamisme, de color i, el més important, amb sentit: s’adequa i s’adapta a l’obra i la realça. Aquest sí que és el camí i no els experiments a què sovint ens veiem abocats. I cal destacar aquí la veu pròpia de Pierre André Weitz, escenògraf i responsable del vestuari. 


La direcció musical ha estat la de Marc Minkowski plena de matisos, decidida, enlluernadora, féerique i sempre al servei de les veus i de l’obra i no pas dels capricis personals. 


Les 11 funcions programades són dedicades encertadament però sense gaire resposta per part del públic a Victoria de los Ángeles. Diu el programa:


Aquest any 2023 és el centenari del naixement d’una de les veus més estimades del Liceu, la soprano Victoria de los Ángeles. Volem commemorar l’efemèride dedicant les funcions de Manon de Massenet a la seva memòria. Victoria de los Ángeles va cantar el rol de Manon en quatre temporades diferents, el qual va ser el que va interpretar més vegades a l’escenari del Liceu i el seu darrer personatge escenificat durant les funcions del gener del 1967, que van sumar un total de 12 representacions memorables.’


Pel que fa a les veus, el primer que s'ha de dir és que Des Grieux havia de ser cantat per Javier Camarena però a darrera hora ha estat substituït pel tenor Michael Fabiano, que ja coneixem prou al nostre barri i que no és la veu ideal del tenor que necessita l’obra. Ja ens té acostumats Camarena a les espantades i a les situacions inesperades i excepcionals. La gent li ho perdona perquè és un gran tenor liricolleuger, però arribarà un dia en què, si no es cuida i no cuida els seus compromisos, el començaran a bandejar. 


Les Manon han estat Nadine Sierra i Amina Edris. I com sempre, el torn C -programat al pont de l’1 de maig― ens ha tocat la que té menys nom. La Nadine, d’altra banda, ha hagut de cancel·lar la funció del 24 perquè no se sentia amb forces per afrontar-la. De fet, la substituït la seva partenaire Amina. Amina potser no té una coloratura tan vistent com Nadine, potser no és tan guapa ni tan simpàtica -que no ho sé― com la Nadine, però canta d’allò més bé. La seva veu té més cos i potser té una pàtina lleugerament metàl·lica, però ha fet el paper de manera excel·lent. Però la gran sorpresa ha estat el tenor Pene Pati ― el nom i el cognom han estat objecte de les bromes lingüístiques acostumades del nostre cercle―, un samoà aborigen que té una veu molt bonica i que ha cantat amb molt de gust, sentiment i amb una gran elegància. Poc usual en un tenor d’òpera actualment. No he escoltat Fabiano però m’hi jugo un pèsol que el caràcter de Pati ha estat més encertat. Especialment bonic ha estat ‘En fermant les yeux’. I la també coneguda ‘Ah, fuyez’ que no ha cantat a plena veu i que els més italians li ho han retret. Més enllà d’això a mi em sembla un tenor de gran sensibilitat i expressivitat, de veu molt bella i amb volum suficient per fer un paper com el de Des Grieux. Això sí, tant ell com jo ens hem d’aprimar una mica. O bastant. D'altra banda, al final de l'òpera, després de sortir diverses vegades a saludar i rebre els aplaudiments del públic, Pati i Edris han sortit els dos de manera gairebé furtiva a l'escena, quan ja gairebé tothom donava per tancades les salutacions, i s'han fet un apassionat petó que fa pensar en el fet que la història de Manon és en aquest cas real. És la primera vegada que ho veiem i ens ha deixat amb la intriga de si són -o seran- parella fora de l'escena. Després d'escriure l'article hem sabut que sí que ho són.


El pati de butaques era mig buit. No en va era dissabte de pont i la gent toca el dos per desconnectar. Sort que no vam canviar de funció. Hem pogut seure a tercer central i hem pogut gaudir en corrua i bona companyia de l’espectacle. Passa poques vegades que tot el que et trobes en una funció és bo o, si voleu més modestament, t’arriba. Avui ha estat un d’aquests dies en què et reconcilies amb l’òpera i la seva tradició.  Música, veus, escena i ambience han estat proclius a fer d’aquesta obra, si és que es pot, més bella i significativa. La cirereta del pastís ha estat la pluja, que ha aparegut després de molts mesos i com festejant l’esdeveniment en sortir del teatre.


dimarts, d’abril 04, 2023

ELS ALUMNES NOUS

 D'uns 10 anys ençà més o menys, els alumnes que veiem any rere any a l'institut han canviat. No es pot dir de tothom, en efecte, però globalment podem dir que han canviat. I pel que escolto i llegeixo aquest canvi no s'ha produït en ensenyaments de formació professional sinó a tots els nivells educatius, també a la universitat. 

Estic parlant dels alumnes que fan el curs que els correspon per l'edat que tenen, en el nostre cas de 18 a 20 anys.  Aquests nous alumnes es caracteritzen principalment per alguns trets: poc interès i encara menys compromís, levíssim bagatge cultural i un esforç mínim i just per a les tasques quotidianes com prendre notes de classe, respondre qüestionaris, fer treballs o exàmens. I una actitud absolutament despreocupada, poc seriosa i maleducada en algunes ocasions. Exemples us en podria posar a doll. Per exemple, aquell alumne que enmig de la classe li sona el telèfon i surt de la classe sense demanar permís per respondre fins i tot quan se li ha advertit en diverses ocasions que no ho pot fer. O el qui es passa la classe xatejant amb altres persones en silenci: el reconeixes perquè esbossa un somriure de complaença múrria. O aquell altre que no s'està de copiar a cara descoberta intentant mirar els apunts o preguntant al company del darrere. I quan el descobreixes encara t'ho retreu. 

El telèfon ha fet un mal horrorós i extraordinari a la concentració per més que ens vulguin fer creure el contrari. Una cosa és mirar la televisió i consultar el xat de torn. Una altra és seguir una classe amb ple aprofitament. I no ho fan. Tinc alumnes que vénen a classe sense una trista llibreta. De vegades algun arriba a un examen sense bolígraf i l'ha de demanar als companys que són més previsors. D'altres porten la llibreta i el llibre però no la treuen encara que els ho recomanis. Ho fien tot a la memòria. De vegades un se sent un vídeo del youtube o un film de la tele a sobre del qual la gent parla, menja, beu o fa d'altres coses. Aquesta actitud arriba a la impertinència quan et fan alguna pregunta fora de to en un moment de confiança. Com si fossin d'una edat mental inferior. Hi ha gent que té aptitud i capacitat sobrada però aquesta actitud els perd. Almenys ara perquè n'estic convençut que canviaran. Vaja, hauran de canviar si volen fer alguna cosa de profit.  De fet, ja canvien quan van a fer pràctiques a l'empresa, retribuïdes o no. I quan els preguntes per què a l'empresa es comporten d'una altra manera et responen amb naturalitat que això és l'escola. És a dir, veuen l'escola com un ambient d'esplai alhora que aprenen alguna cosa. 

Això és el que puja. Deixo de banda, és clar, els alumnes excel·lents tant acadèmicament com personalment amb els quals es pot continuar tenint una vegada se'n van i fins i tot durant el curs una relació d'amistat franca. Són pocs, però, i normalment dones almenys al nostre cicle. 

És inevitable aleshores fer-se l'íntima pregunta sobre el perquè d'aquesta situació. He esmentat els mòbils i els ordinadors però no es tracta solament de les noves tecnologies. Hi ha algun factor més que impregna la nostra manera de fer a les aules imposada per una visió bonista de les coses. I és que aquesta idea que a l'alumne i de retruc a les famílies se'ls ha de portar amb cotó fluix ha acabat per diluir la idea d'autoritat i de respecte, ha desprestigiat l'ensenyament i ha convertit en moltes ocasions les aules en un recurs assistencial - a primària i ESO sobretot. 

Fa temps es va atorgar al director la condició d'autoritat pública. I els professors també ho són en exercici de les seves funcions si reben agressions de qualsevol mena per part d'alumnes o famílies. Potser hauríem de començar a parlar de traspassar ni que fos limitadament la potestat sancionadora a l'àmbit de l'escola. Hi ha determinades persones que només raonen a còpia de cops. Com els ases. Potser així algunes famílies i sobretot els alumnes s'hi mirarien més a l'hora de fer segons què. 

diumenge, de març 12, 2023

7 DEATHS OF MARIA CALLAS (LICEU, 10 DE MARÇ DE 2023)

He de reconèixer que no sabia qui era Marina Abramovic i després de vist l'espectacle me'n sento orgullós. El Liceu presenta la funció com a la cruïlla entre l’òpera, l’art en viu, la performance i la videocreació. Suposo que en la línia de crear connexions entre llenguatges artístics diferents en connexió amb l'òpera. La idea - si és aquesta - no em sembla malament però el resultat s'ha d'avaluar a partir de fets concrets i no pas de la teoria. I el resultat és certament decebedor. 

La Núria ja ens havia advertit el dia abans que les 7 morts era infumable i que, de manera redundant, era fum, que no valia la pena. S'havia de veure però què era això que ens proposaven abans de poder-ne dir res a favor o en contra. No crec que la Núria anés gaire errada. La idea és presentar 7 àries que van marcar la vida i l'art de Callas que representen la mort dels personatges en qüestió: una 'experiència immersiva basada en aquestes set defuncions prematures dels personatges que, a la vegada, són autoretrats de l’artista que habita aquests personatges diferents: des de la núvia abandonada fins a l’amant sacrificada'. El fil conductor ja em sembla forçat, més enllà del fet que eren àries que Callas cantava molt bé. En aquest sentit, l'espectacle té el defecte que tenen els films biogràfics de grans cantants: no es pot trobar ningú que els pugui imitar en el cant. És absurd i ridícul pretendre imitar el cant de la Callas sense la Callas. Però és que aquestes morts de ficció pretenen enllaçar i simbolitzar finalment la vida desgraciada i la mort solitària de Callas. Una altra cosa que grinyola. Conceptualment, doncs, ja és una proposta discutible i massa etèria. Potser per això l'espectacle estava patrocinat per Aena: aeopuertos españoles y navegación aérea.

Comptat i debatut, l'únic interès de l'espectacle és que té música en directe i que hi ha 7 sopranos que canten les àries corresponents amb fortuna diversa, això sí. Les escenes d’òpera que pretén recrear amb gust més aviat pobre o originalitat nul·la són de Vincenzo Bellini, Georges Bizet, Gaetano Donizetti, Giacomo Puccini i Giuseppe Verdi. Només us en dic un exemple. Quan sona Un bel dì vedremo apareixen els dos personatges, la Marina i l'actor de Hollywood, Willem Dafoe  (el que s'ha de fer per menjar!), abillats amb granotes grogues de les d'apicultor en un paisatge devastat, com si fos volcànic. Les seves evolucions no diuen res i finalment un es queda amb cara d'enze quan es pregunta què collons vol dir tot allò. 

Les soprani que canten les diferents àries són VIOLETTA VALÉRY Gilda Fiume, FLORIA TOSCA, Vanessa Goikoetxea, DESDEMONA, Benedetta Torre, CIO-CIO-SAN, Antonia Ahyoung Kim, CARMEN, Rinat Shaham, LUCIA ASHTON, Leonor Bonilla i finalment NORMA, Marta Mathéu. No crec que aquest espectacle estigui pensat per realçar les veus que l'han interpretat i per tant deixaré les meves opinions sobre cada una al tinter. Tampoc no direm res sobre la música de Marko Nikodijević, realment un nyap de marca major. L'orquestra i el cor eren els del GTL que han complert a pesar de tot i amb desgana a jutjar per les cares dels membres de cor al prosceni de segon pis. 

Tampoc el públic era l'habitual. I segurament és això el que vol el teatre: eixamplar la base per fer més calaix i encetar noves vocacions. Però si és amb espectacles com aquest anem servits... A tall d'exemple, us diré que a les tres butaques de la meva dreta de tercer pis, s'hi han col·locat tres noies d'uns 30 anys que venien esbojarrades, que parlaven anglès i castellà -alguna deuria ser anglesa o d'EUA-, i que anaven repetint en arribar amb cares d'excitació incontenible 'Oh, my God!' amb prosòdia i expressions facials variades. Evidentment davant el meu posat impertèrrit. Les tres han vist l'espectacle abocades sobre la barana i impedint parcialment la ja pobra visió de la pantalla i de l'escena. És clar que pel que s'havia de veure... Doncs bé, a mitja funció una d'aquestes, la que era al meu costat, s'ha volgut incorporar i, intentant recolzar-se a les palpentes en els braços de la seva cadira, s'ha recolzat a la meva cuixa dreta. I a fe de Déu que s'ha incorporat! Sort que només ha estat la cuixa i no ha necessitat cap altre agafador addicional. 

Al final de la funció grans aplaudiments per a la Marina, especialment per a ella més que per a l'espectacle (ja és trist que sigui així). Alguna bufada breu per a alguna soprano i aquí pau i allà glòria. En resum, un espectacle pretensiós i overrated que no aporta res més enllà d'espurnes de llum, però només, com sempre, gràcies a la música. 






dissabte, de març 04, 2023

MACBETH (LICEU, 3 DE MARÇ DE 2023)

El Macbeth que hem escoltat al Liceu és un exemple d’hipertextualitat en el temps. Un Macbeth que ha estat creat per l’enigmàtic Shakespeare, que ha estat convertit en òpera per Verdi a partir del llibret de Francesco Maria Piave i que ara ha estat posat en escena per un escultor i filòsof de l’art com és el reconegut Jaume Plensa. Era llargament esperada aquesta producció perquè el Liceu l’ha volgut convertir en estendard del maridatge entre l’òpera i l’escultura en el marc del Liceu de les arts.  A més té la pretensió de vendre la producció arreu i unir al nom de Plensa el del Liceu. No sé si aquesta voluntat comercial acabarà complint-se  a la vista dels resultats que hem pogut constatar avui i de la reacció del públic. Potser és que aquesta posada en escena ja és una cosa diferent: aquest maridatge de dues disciplines artístiques diferents amb discursos paral·lels que pretenen potenciar-se.

La Laura 一 una amiga que no prové del ram de la música, però que és molt llegida, culta i té una gran inquietud i sensibilitat artístiques 一 sostenia que les escultures de Plensa, les famoses cares planes, o la baluerna de lletres no tenien res a veure amb l’argument de l’òpera, que són dos mons independents que no tenen intersecció i jo estic d’acord amb ella. Les solucions de l’escultor haurien pogut usar-se en qualsevol altra òpera amb el mateix efecte discutible. I és que Plensa és un escultor amb una obra estàtica i reflexiva mentre que l’escenografia implica dinamisme i acció. Són llenguatges diferents. I Plensa a parer meu no se’n surt. 

Les crítiques aparegudes des de les primeres funcions de l’òpera han remarcat aquests extrems. Alguns han dit que és un autohomenatge un xic vanitós, altres, que adopta solucions puerils que ratllen allò  vergonyós, com quan il·lumina l’escena de vermell per representar la maldat i la sang o com quan per dues vegades un llençol gegant mostra un simple signe d’interrogació. O bé quan l’escenari es manté  buit i despullat del tot mentre només actuen un o dos solistes, cosa que passa durant molta estona. 

Un pot pensar que la crítica és molt primmirada, exigent, setciències  i displicent. Però el públic del Liceu en aquesta ocasió era del mateix parer: la Laura ens deia irònicament que, a cinquè pis, tres senyors que junts sumaven 400 anys s’esquinçaven les vestidures pel resultat escènic i pel fet que  mig teatre aplaudia la producció. Dos seients més enllà de nosaltres, un habitual de tercer pis udolava a cor què vols d’indignació. La divisió d’opinions era evident quan Plensa en persona ha sortit a saludar en finalitzar l’obra. I els crits i el malestar també. Jo només puc dir que aquesta escenografia no farà que m’agradi menys Plensa,  però que cada escenografia ha d’estar al servei de l’òpera i el seu argument i no ha de ser un discurs paral·lel, independent o capriciós. 

El resultat vocal no ha estat tampoc per tirar coets. El Macbeth de Željko Lucic no ha estat cap meravella. Té una veu fosca, un pèl engolada i no té l’squillo que la faria brillar amb la tensió convenient. En moltes ocasions els seus aguts són plans i al llindar del crit. La Lady Macbeth d’Ekaterina Semenchuk ha estat tal vegada millor, però no és una veu amb personalitat que passi amb autoritat per sobre de l’orquestra ni que tingui presència escènica, com té la Sondra Radvanovsky. Simon Orfila ha fet de Banco i el vibrato excessiu i semitonal de la seva veu de baix ha fet la resta. Només el Macduff de Celso Albelo ha estat efectiu i amb presència tot i que el lligat d’’Ah la paterna mano’ té camp per a la millora. 

Amb l’Elisabet hem coincidit a dir que el millor de la funció han estat els cors potents i estentoris, especialment per la part dels homes, i el ballet i la coreografia d’Antonio Ruz, molt original i descriptiva. No és que sigui una òpera molt reeixida. Almenys jo la veig molt compartimentada, sense un discurs fluid. No em sembla el millor Verdi, o almenys no és el que a mi m’agrada. En qualsevol cas, l’experiment de Plensa no ha tingut, sembla, l’efecte que es pretenia. Tots n’hauríem de treure lliçons. Començant pel sabater. 

A l’entreacte hem baixat primer a platea i hem anat passadís central avall fins al fossat dels músics. En passar per la fila 6 he sentit la fiblada del pas del temps i del record que, tanmateix, ha estat dolça. Després hem anat al saló dels miralls, curull de gent com mai perquè al teatre no hi cabia ni una agulla i perquè al centre havien col·locat 3 figures lluminoses de Plensa sobre un llit de cireres de cera. La Laura, en un gest gairebé noucentista, s’ha ajupit a verificar de què estaven fetes. M’ha recordat les dones que protagonitzen Els fruits saborosos, de Josep Carner. 


diumenge, de gener 08, 2023

TOSCA (LICEU, 7 DE GENER DE 2023)

Decebedora i lamentable la Tosca que ens proposa el GTL en coproducció amb la Maestranza i altres teatres europeus. L'anunci que Alagna i la seva dona Kurzak havien renunciat a participar en aquesta producció ja era premonitori. Amb bon criteri i olfacte, Alagna va veure el tarannà no constructiu de la proposta i va deixar el Liceu -i santament- amb un pam de nas. Alguns, després, van dir que si la Kurzak no era una Tosca -com si Agresta sí que ho fos- o que si Alagna era un mascle protector i altres imbecil·litats pròpies de qui vol imposar el seu criteri als altres tot reclamant per a si la llibertat d'expressió en tota la seva dimensió mentre que la nega al públic que paga una entrada i els impostos amb els quals es finança el Liceu 'de tots'. 

A la pàgina web del teatre llegim que 'Rafael R. Villalobos posa en relleu la pressió política, moral i social'. A mi em sembla que l'únic que posa en relleu és la incapacitat pròpia i del seu equip 'súperguai' (i súpergai) de fer una lectura coherent d'una obra de referència del repertori operístic. [Per cert, la R. amaga un cognom d'allò més comú del qual el regista renega: Rodríguez. Quin trauma infantil o no tan infantil amaga aquesta ocultació?] Que Pasolini va ser un dissident i un artista? Sí, com molts d’altres, d'un signe polític i de l'altre. En aquest sentit la tria de Pasolini no és innocent i pretén vehicular no pas la pressió sinó altres coses que Villalobos ens hauria d'explicar. Potser el fet que Pasolini va ser expulsat del partit comunista italià i la seva mort tèrbola i vés a saber si injusta hi tenen alguna cosa a veure. Perquè, posats a provocar, els altres també en sabem. 

Ho hem dit algunes vegades. La irrupció d'una tropa de gent de teatre a l'escena operística té diverses explicacions. Una pot ser que l'òpera dóna més diners, més visibilitat i reputació: té una gran projecció internacional i només per això ja paga la pena de posar-hi la grapa encara que no se'n sàpiga un borrall de música, ni d'òpera ni de veus. Que és el que passa amb la majoria d'aquests directorets com ara Villalobos. Això explica la pesada vindicació de l'òpera com a teatre. Doncs no, l'òpera és música i cant abans que qualsevol altra cosa. La prova és que si treus l'escena, el vestuari i el moviment, aquesta continua existint i al contrari -sense música i sense veus- no és res. Hi ha, per tant, un ressentiment artístic que ha portat a apropiar-se d'un gènere que té les seves pròpies regles. No podem posar tothom al mateix sac, però Déu n'hi do la gentola que s'hi ha repenjat en aquesta idea. 

Una altra explicació que es dóna al fenomen és que el repertori operístic no s'ha renovat i que continuem escolant les òperes 'de sempre'. No crec que sigui cert però és veritat que el llenguatge musical del XX, abstracte i experimental, ha generat un divorci més que evident del públic oïdor. I això és cert tant per a l'òpera com per a bona part de la música em fa l'efecte. Però una cosa és renovar el llenguatge escènic i fer lectures diferents d'una obra i l'altra és fer boutades auspiciades amb diners públics per épater les bougeois. Per això la Colau no ha posat un peu al teatre del Liceu, ni el posarà: per fer gala de la seva grassa ignorància. I el públic, que no és estúpid, sap distingir perfectament quan hi ha bona fe i intenció noble i quan - com el cas que ens ocupa (o okupa)- som davant una vulgar provocació. L'òpera no s'interpreta sinó que és només una excusa per fer un discurs paral·lel arbitrari que només distreu i desorienta l'espectador i que està allunyat del que volien els autors de l'obra i de la tradició que ens precedeix. 

Parlant del públic, jo crec que encara ha estat caut i prudent davant els despropòsits de l'escena. Tot i que ja veníem calents de l'estrena, durant el primer acte no hi ha hagut queixes: ha vist i escoltat. I ha jutjat. I al final de l'acte els xiulets ha estat més que evidents. Al començament del segon acte, en la facècia inicial de Pasolini i Pelosi i música enllaunada de cançó italiana, a molts ens han abocat a la indignació. S'han sentit crits de 'Volem veure la Tosca!' i coses semblants i s'han coronat amb crits repetits de 'Tosca! Tosca!', això sí davant la indignació oposada dels qui han cridat 'Carques!' i els qui han respost 'Sociates!'. Un espectacle en si que caldria repetir de tant en tant. I és que tant o més que la producció absurda, molesten les persones que s'autodoten d'autoritat esquerranosa per jutjar el que ha d'agradar al públic i el que no ha d'agradar. Com en Quim. D'altra banda, entre el públic del Liceu habitual i especialment col·locats hem vist alguns desarrapats del clan de Villalobos que volien probablement captar l'ambience

No és d'estranyar que tot aquest desori hagi fet que el director Henrik Nánási hagi dirigit l'orquestra amb poca convicció i un desànim evident que s'ha transmès a la música i a la sala en darrer terme. Villalobos no sap encara que no hi ha cap arma més poderosa que l'art ben executat. Ja ho aprendrà, és qüestió de temps. Esperem-ho almenys. També sorprenen les lloances que el baríton Željko Lučić ha dedicat a Villalobos: sonen a veritats d'estómac agraït. O de llepaculs escarpià. Pensem que no tan sols han estat Alagna i Kurzak els qui han renunciat a l'obra. D'altres també ho han fet com ara el tenor Joseph Calleja. I Lučić és un dels nouvinguts. Potser per això el tenor substitut Michael Fabiano, quan ha vist el caire que prenien els esdeveniments, ha fet sortir el director artístic del teatre -que ja ens té acostumats a les seves aparicions inicials i d'entreacte- per anunciar que fóssim comprensius amb la seva sobtada minva vocal. 

Un dirà que sempre queda la música de Puccini, i és així. Però les interferències dels dos mons són tan grans que l'obra musical queda desnaturalitzada. Tampoc l'elenc vocal ha ajudat. Fabiano ha estat un Cavaradossi sense caràcter, un xic molle, i amb alguns problemes de tempo com a 'la vita mi costasse'. Per no dir que al final els seus problemes vocals han fet patir i la seva veu ha estat a punt de trencar-se. Villalobos ha volgut fer un torcebraç a la tradició operística i n'ha sortit derrotat. I del protagonista femení què es pot dir? Doncs que Maria Agresta és una bona soprano amb una veu plena d'harmònics agradables i una magnífica línia de cant. El seu 'Vissi d'arte' ha estat realment bo. Ara bé, no és una veu per a la Tosca: ella és una molt bona soprano lírica però no és dramàtica em penso ni pel volum, ni pel caràcter ni tan sols per la seva tossa. 

Hi ha una cosa que em sembla especialment greu en relació amb la música. I és que el cor ha desaparegut com a protagonista que és de l'òpera. De fet, no ha sortit ni a saludar al final de la funció. Sempre ha cantat de manera interna, cosa que contradiu el llibret. I al final del primer acte, quan canta el Te Deum, ho ha fet amb amplificació barroera i excessiva. És clar que la culpa no és tan sols de l'ignorant de Villalobos sinó també del GTL.

Cap empresa es fa a base de cops d'efecte. Ni un teatre d'òpera ni un institut, posem per cas. La millor manera d'anar de pressa és anar pas a pas. És més dur treballar a la manera noucentista -com una mula de sínia- a curt termini però molt més gratificant a llarg termini. 

En sortir el Josep deia que la Tosca és una de les 10 millors òperes que a criteri seu salvaria. M'hi puc afegir tranquil·lament al seu punt de vista. Però sense registes absurds i esnobs ridículs. 


P.S. Aquí teniu la crítica que es va fer en l'estrena a La Monnaie. 

https://operagazet.com/tosca-packed-with-nonsense/