diumenge, d’abril 29, 2007

JOSHUA BELL AMB THE ACADEMY OF SAINT MARTIN IN THE FIELDS, AL PALAU DE LA MÚSICA CATALANA (26-IV-07)


Els que hem tingut la sort d’assistir al concert de l’Acadèmia aquesta nit al Palau hem escoltat un conjunt de músics excepcional que fan honor, ara sí, al que pretén ser la temporada de Palau 100: orquestra de gran i merescut renom, especialitzada i rigorosa, que interpreta els clàssics. En aquest cas era Beethoven el triat: el concert estava totalment dedicat a ell. A més, i potser per a molts era l’al·licient de l’espectacle, tocava un dels violinistes més prestigiosos de l’actualitat amb un Stradivarius que està valorat en 3 milions de dòlars! Joshua Bell és una mena de músic mediàtic que combina un talent més que demostrat amb una projecció d’star media a tot el món. Fins i tot disposa d’una pàgina electrònica pròpia. Una mena de Pavarotti o de Domingo, però del ram de la corda, cosa que és molt més inusual. Perquè si l’òpera ja és per a una immensa minoria, del violí, millor ni parlar-ne.

Bell és un violinista excepcional, extraordinari, en el sentit literal dels mots. Té una tècnica prodigiosa que domina amb absoluta facilitat i naturalitat. Però, el que és més important, aquest violinista de Bloomington és un autèntic músic, un veritable artista: el seu fraseig és delicat però molt segur, el so que treu de l’instrument és terriblement expressiu, els seus pianos són memorables i la seva energia i els seus temps són de gran classe. M’agradaria escoltar-lo interpretant el Sonetí de la Rosada, de Toldrà . El que ahir va interpretar era de gran dificultat fins i tot per a un virtuós com ell. I se’n va sortir amb una gran facilitat que només és aparent, és clar. Bell es va prestar a l’experiment del Washington Post per tal de comprovar si l’art es pot apreciar fora del seu context. I, crec que amb la idea preconcebuda de demostrar que no, va portar Joshua Bell ― i el seu Stradivarius!­― al metro de la ciutat. Bell va interpretar fragments de peces conegudes i crec que d’una dificultat apropiada a les seves facultats. Doncs bé, de les 40 persones enquestades només 1 va ser capaç de valorar la seva tècnica prodigiosa i el seu fraseig “poètic” com en diuen. I bé, què demostra l’experiment: que si no és a la sala d’audicions no es pot valorar la vàlua d’un músic? És clar que no. El que demostra és que no hi ha gaire gent preparada o educada per valorar justament la interpretació d’una peça musical. I podria arribar a demostrar que no hi ha gaire gent interessada en la música clàssica. És cert que molta gent que assisteix a un concert no sap emetre un judici propi, raonat i ponderat. Però també és cert el contrari. En fi, que l’art s’obre camí a pesar de la ignorància i dels experiments.