Interessants articles sobre els cantants castrats al suplement cultural de “La Vanguardia”. No deixa de ser estrany que uns personatges que van ser els protagonistes indiscutibles de la música religiosa i profana a Europa durant tres segles siguin uns autèntics desconeguts entre els aficionats però també entre els entesos. Aquest pudor s’explica per una preconcepció moral que inexplicablement ens porta a la repulsa d’aquest fenomen històric. Perquè, a veure, els grecs i els romans consideraven que el fet de tenir esclaus era una qüestió de dret natural i, en canvi, no deixarem d’estudiar per això AristòTil o Ciceró. Amb els castrats ha passat una cosa similar. La revolució francesa i el reconeixement dels drets de la persona porten a concebre la castració com una mutilació vergonyant i intolerable. I ho és en la nostra època i durant el romanticisme (com també són vergonyants l’africana mutilació del clítoris o, fins i tot m’atreviria a dir, la perforació del lòbul de l’orella de les nenes). Sobretot si es fa per una pruïja estètica i no pas amb una finalitat terapèutica. Però tres segles són massa segles per preterir un fenomen que, agradi o no, va ser decisiu per a la música. A part d’haver estat una moda que movia masses.
Hi ha una altre factor que ens impedeix a nosaltres des del segle XX i XXI valorar justament el pes dels castrats. I és que no hi ha gravacions dels principals cantants d’aquesta particular corda. I, és clar, avui dia no podem entendre que la gent acudís de tot arreu d’Europa a Sant Pere del Vaticà per escoltar les virtuts dels castrats. Virtuts que, sens dubte, eren espectaculars, úniques: tenien la tessitura de prop de tres octaves, perfectament homogeneïtzades de timbre, i podien arribar a emetre habilitats prodigioses que deixaven bocabadat tothom. Avui això ens sembla repulsiu i digne d’oblit. Ara, tolerem que els esportistes es droguin o manipulin el seu cos per aconseguir rebaixar unes centèsimes d’una marca. I si cerqueu al vostre entorn encara trobareu més paradoxes per pensar. No podem negar que, a aquestes alçades de la pel·lícula, Maquiavel és el gran triomfador de la decadent moral occidental.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada