dilluns, de novembre 28, 2005

CONCERT MOZART AL LICEU (26-XI-2005)


El Liceu vol recuperar la tradició d’oferir concerts simfònics als seus abonats com ja s’havia fet anys enrere. No cal dir que és una bona iniciativa tot i que aquest espai queda força cobert a Barcelona per altres temporades d’altres indrets com el Palau de la Música i l’Auditori. Tanmateix, ahir es va començar per poca cosa. Dues simfonies de Mozart i algunes àries d’òperes del mateix compositor. Si es tractava d’oferir un concert s’hauria pogut prescindir de la veu —ja la podem sentir regularment a les òperes programades— i s’hauria pogut apostar per un programa d’algun simfonista ambiciós: Beethoven, Brahms, Mahler o tants altres que es podrien citar. Amb veu o sense, però aprofitar l’avinentesa per fer donar a l’orquestra tot el pot arribar a donar no hauria estat sobrer. Només algun tipus d’imponderable econòmic pot explicar aquesta opció.

Dit això, s’ha d’afegir immediatament que escoltar Mozart, sigui el que sigui, és tan balsàmic com inhalar bafos d’eucaliptus quan un es troba carregat de pit. És un autèntic plaer. És com una bona amanida: senzilla, ben presentada i lleugera. Però profitosa. No és la gran orquestra simfònica que agrada escoltar als melòmans més exigents: grup de corda poc nombrós, 2 trompes, 2 flautes travesseres i, després, també van aparèixer oboès i fagots de 2 en dos. No recordo si també algun clarinet. El resultat va ser una interpretació equilibrada ben portada per Josep Pons, que cada vegada penso que és un director per al teatre. Pons, a partir d’unes idees molts clares sobre aspectes de fraseig, dinàmica i expressió de l’obra amb què s’enfronta, n’ofereix una concepció original i pròpia. I si alguna cosa es pot criticar dels instruments és el paper compromès de les trompes que van deixar anar algun estirabot sonor, d’altra banda habitual en aquest tipus d’instruments.

La part vocal del concert —la que vam poder escoltar l’Elisabet, el Josep i jo, perquè un compromís ineludible ens va fer marxar a l’intermedi— va ser cantada per la soprano Anna Caterina Antonacci, que va fer una bona interpretació, amb alguns moments brillants d’agilitat, i que va recollir més aplaudiments i bravos que els que potser va merèixer.